Farmi Piimatööstus kasutab toodetes 110 tonni vähem suhkrut, kui viis aastat tagasi.
Farmi Piimatööstus on mitmeid aastaid tegelenud tootearenduses suhkruga ning selle vähendamisega toodetes.
Suhkrusisaldust viimastel aastatel teatud toodetes vähemalt 17% vähendanud Farmi Piimatööstuse turundusjuhi Ruta Kallaspooliku sõnul ei saa tooteid muuta ühe päevaga. „Kui tarbijale mingi turulolev toode väga maitseb, siis me ei saa sealt korraga 30% suhkrut ära kaotada,“ ütles Kallaspoolik. „Kui võtta tootest ära kolmandik suhkrust, muutub selle maitse niivõrd, et tarbija valib endale uue, rohkema suhkruga meelistoote.“
Seepärast on Farmi tootearendusmeeskond suhkrusisaldust toodetes järk-järgult vähendanud, vaadates igal aastal üle olemasolevate toodete retseptid.
Farmi PT on alustanud oma toodetes lisatud suhkru vähendamisega juba
alates 2009 aastast
Näiteks:
Jogurtites olev lisatud suhkrusisaldus on viie aastaga kokku vähenenud 41%.
Suurele langusele on kaasa aidanud uued tooted, mis tulevad turule juba vähem magusatena. 2009 vs tänane seis oleme vähendanud suhkruid näiteks topsijogurtites 24%,
kilejogurtites 21%,
Konkreetse näitena võib tuua alates 2008 aastast turul olnud ülipopulaarsed kooresed jogurtid.
Farmi kooreses mustikajogurtis ja Farmi Leiva-pähklijogurtis on lisatud suhkru sisaldus kümne aastaga vähenenud 23%.
Kohupiimakreemides on suhkrusisaldus vähenenud 25 %.
Kohukeste suhkur on vähenenud 26% . Farmi kohukeses on turulolevatest kõige vähem suhkrut. Võrreldes konkurentidega kuni 19% vähem
Mõned näited uutest toodetest (koos laktoosiga)
Farmi pure kirsijogurtis on suhkruid 10,9 grammi
Mustika- vaarika joogijogurtis suhkruid 10,8 g
ja Tikriskyris
suhkruid 7,2 g.
Tootjad ei saa uue retsepti puhul
pakendile aga märkida, et toode sisaldab nüüd natukene vähem suhkrut, sest seda
reguleerib Veterinaar- ja Toiduameti Euroopa Liidu https://www.riigiteataja.ee/akt/28385 eadus, mis ütleb, et tootja võib sellise
märke lisada ainult juhul, kui toode sisaldab 30% vähem suhkrut kui on segmendi
keskmine näitaja.
„Siin on huvitav nüanss, et kui tootja vähendab
suhkrusisaldust oma tootes kas 5 või 10%, ei saa ta sellest tarbijat teavitada,
ning kuna Eesti tarbijakultuur ei ole veel harjunud pakendeid lugema, siis
võibki ostja olla teadmatuses.“
Kui aga tahta suhkrusisaldus toodetes viia minimaalseks, tuleks hakata retseptides kasutama suhkruasendajaid. „Euroopa Liidu soovituste kohaselt võiks olla optimaalseks maitsestatud piimatoodete suhkrusisalduseks 13g/100g kohta. Kui vaadata täna turul toimuvat, siis paljud Eesti tootjad on sellele numbrile väga lähedal, mõningate toodete puhul ka alla selle,“ sõnas Kallaspoolik. „Kui tarbija uurib poelettidel toodete pakendeid ning näeb, et suhkrusisaldus on alla 10g/100g kohta, siis ta peaks võtma arvesse, et tegemist võib olla tehislike magusainetega.“
Nõudluse tekitab turg
Uuringud on näidanud, et eestlaste söömis- ja liikumisharjumused ei ole tasakaalus ning turundusjuhi hinnangul on rahva tervise seiskohast oluline pakkuda väiksema suhkrusisaldusega tooteid. Eesti tarbija on aga ka väga tark ning teab, kust ja mida küsida. „Ühest küljest on meie eesmärgiks edendada üldist tarbimiskultuuri Eestis ning tõestada, et väiksema suhkrusisaldusega tooted on väga maitsvad ning tarbijate poolt eelistatud. Teistest küljest on aga palju neid tarbijaid, kes meile kirjutavad või annavad muul viisil teada, et nende eelistus oleks poodidest leida väiksema suhkrusisaldusega maitsestatud piimatooteid,“ sõnas Kallaspoolik. „Nõudlus reguleerib turgu ning meil on hea meel, et ka teised piimatööstused on asunud tegelema suhkrusisalduse vähendamisega toodetes.“
Lisaks olemasolevate toodete suhkrusisalduse vähendamisele on tootjatel võimalik tarbimiskultuuri mõjutada ning turusituatsioonile reageerida uute toodete valmistamisega, mis juba eos sisaldavad vähe suhkrut. „Farmi Piimatööstuse kohukesed ja uued tooted, näiteks skyr, jogurtismuutid ja „Polka“ maasikamoosiga koorene jogurt on madala suhkrusisaldusega ning tarbijate poolt hästi vastu võetud,“ ütles Kallaspoolik.